Ny vecka, ny jävla Måndag...

Idag släpade jag med mig Issa ut för en trevlig kvällritt. Trodde jag ja.. Svängde in på en grusväg som går in mot en liten skogsstig och efter ett litet tag möter vi en gubbe bakom en travhäst. Ekipaget ställer sig i mitten av vägen och issa och jag visste inte vilken sida vi skulle ställa oss på för att han skulle ta sig förbi och han börjar gorma om att småtjejer skulle minsann inte ut och rida på vägarna där han tränade, jag påpekade direkt att detta inte alls var privat mark utan allmän väg och att jag hade precis lika stor rätt att vara där som han hade. Han sa då att han minnsan inte körde där jag hopptränade (?) vilket ju verkligen kändes som samma sak... Jag sa iaf bara att "vi får rida här vi med" och då svarar han emot med att nästa gång han möter oss skulle han köra rakt på oss och inte stanna.. Dumma gubbe tänker vi och rider vidare, svänger in på en väg som vätter bort till en vändplan och när vi är tillbaka i svängen där man antingen kan ta en skogstig eller ta vägen tillbaka där vi mötte gubben kommer han farandes igen, han får syn på oss och ger sig då på sin stackars häst med spöt och mannar den rakt på oss. Issa och jag red bakom varann men Barbie och Tintin kastar sig åt varsinna håll när de försöker undkomma en kollision och Barbie blir så rädd att hon far upp i skogen. Hundstackarn höll fasiken på att stryka med den också..

Chockade efter hans försök till att mosa oss och efter att vi sett hur hans stackars häst försökte balansera upp sig efter "krocken" rider vi vidare, skogstigen... Så fort vi kommit ut på grusvägen igen börjar Barbie halta, rejält. Hästkraken har då slitit av sig en sko i flyktförsöket... Issa hoppar av och får leda henne. Jag inser snabbt att detta innebar att jag var tvungen att rida tillbaka med Tintin för att hitta den dyra pg dojjan ... Och vem möter vi inte då vid grinden? Självklart idioten... Han började härja igen om att vi inget hade där att göra och jag säger åt han att tack vare honom hade min häst slitit av sig en sko och var nu halt. Men detta var ju mitt fel, jag hade ridit där han tränade. Att han inte visade hänsyn, hade hotat oss och sedan försökt köra på oss fanns inte... Jag sa åt honom att han var elak mot hästarna, borde skärpa sig då detta inte var några leksaker vi hade att göra med utan levande varelser som inte alls var förtjänta av hur han betedde sig... Och att han själv inte borde få ha några djur överhuvetaget. Hans stackars krake till häst var livrädd, sjöblött och löddrig av svett, nästintill hysterisk. Och baktill satt han och skrek och viftade med piskan. Då försökte han skylla på mig, att jag höjde rösten åt honom var det som gjorde hästarna så upprörda, och det ironiska med det var att den enda häst som var lugn var just den jag satt på, Tintin... Barbie stackarn vart helt vettskrämd av gubbens flängande på sulkyn runt där på vägen, för han gav sig inte hem och stod inte still (hästen var ju så uppskärrad) så han körde galet fram och tillbaka förbi oss där vi stod. Jag försökte få honom att lämna oss ifred och Issa som höll på att bli nedtrampad av Barbies fötter skrek till slut "Ser du inte att min häst är livrädd för dig!??? Dra härifrån!!!" Och gubben svarade snäsigt tillbaka att han minnsan fick vara där han ville.....

När gubbf*n äntligen gett sig iväg lämnade jag Issa för att snabbt kunna ta mig till skon och tillbaka. Och Tintin var så duktig! Trots att hon aldrig brukar kunna lämna kompisarna bakom sig sprang hon snällt bort från Barbie.. Vi hittade skon och vi kunde ta oss hem, med Babsan svårt haltande... :(

Dagens fantastiska var faktiskt Tintin, rakt igenom. Hon var den enda av oss allihop som faktiskt behöll lugnet. Riktigt cool var hon! Bebishästen. <3 Barbie var det synd om... Hon var redan rädd för sulkys innan...:/


Idioten är nu iaf polisanmäld, för sitt hotande och sedan att han försökte köra på oss. Han gormade väldigt mycket om "Nästa gång.." och "Ni småtjejer.." så man vill ju inte ens tänka på hur han kan göra nästa gång någon möter honom... Står en hel del ponnybarn i vårat stall och de rider också på de där vägarna.. Han har tidigare ställt till med trassel, inte visat hänsyn och även kört onykter så han ska fan ha en tillsägelse.. Tycker riktigt synd om hans hästar! :(




Älskling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0